On-boarding: Första gången din klass gör våra övningar

On-boarding: Första gången din klass gör våra övningar

Av: Sofia Elmers

Datum: 13 augusti, 2021

Nu börjar snart höstterminen och klassrummen blir återigen fyllda med elever som både ska lära sig och testa sina nya kunskaper. Något som kan innebära att eleverna behöver lite pauser ibland. Det kan de få genom våra övningar och vi har nu samlat lite tips du kan ta med dig när du använder våra övningar för förstå gången med din klass. 

En helt ny plattform är inte alltid helt enkel att använda sig av första gången och därför vill vi stötta er när ni ska använda den. Det kan vara bra att börja med att prova plattformen själv och de övningarna som finns att välja mellan. Det gör att du själv kan känna hur det påverkar dig och lära känna materialet i den mån du själv känner att du behöver innan du introducerar det för din klass.

Förutom det är det bra att se efter att tekniken fungerar inför att du ska använda övningarna med klassen. Om den inte fungerar kan det bli svårt att utföra dem. Utöver en fungerande teknik ska det däremot inte behövas något mer för att genomföra övningarna – inga speciella rum, kläder eller verktyg.

När du ska börja använda dig av övningarna kan det vara bra att planera in när du ska göra dem tillsammans med din klass. Ett stort tips är att göra dem i början av lektionen och att kanske även avsluta med en övning, om det är något din klass kan uppskatta. Det bidrar till att eleverna får ett riktat fokus som de kan använda under din lektion eller lektionen därefter. Övningarna är ungefär en till fem minuter och det brukar därför räcka med att göra en övning i taget. Istället för att göra långa pass, är det bättre att göra övningarna kort och mer frekvent.

Nu när du har kommit så långt att du lärt känna övningarna och du har planerat in dem kan det vara bra att förbereda ditt egna tankesätt inför att introducera dem till klassen. Det går inte att undgå att alla i din klass förmodligen inte kommer hoppa av glädje när ni ska börja med dem. Det kan därför vara bra att ta med sig att det är viktigt att all respons från eleverna får vara med. Poängtera att de ska träna på övningarna tillsammans på samma sätt som när de lär sig att skriva och läsa och att de därför inte kommer kunna allt från början. Beskriv att de ska försöka fokusera på att ha ett växande tankesätt och att alla kanske inte kommer känna av effekterna efter första gången, men att de med övning kan märka av det efter andra eller tredje gången.

Utöver det kan det vara bra att ha med sig några tankar kring kravet på prestationen hos elever i dag. Vi har pratat med några lärare och vet att dagens elever kan vara väldigt inriktade på prestation och sina betyg. Om de därför frågar dig om övningarna är en del av betygen kan det vara bra att tydligt förklara att de inte är en del av dem, men att de kan påverka dem. Förklara att de kan påverka deras betyg genom att de ökar deras fokus som i sin tur bidrar till att de kan lära sig mer.

Avslutningsvis kan det vara bra att försöka fokusera på att beskriva övningarna med andra ord än yoga och mindfulness. Försök fokusera mer på att beskriva vad ni kommer göra under övningarna, vad effekterna av dem är och att det handlar om att gynna elevernas välmående.

Lycka till med övningarna!

Du kanske också gillar...