Lärare delar sina erfarenheter inom skolyoga
Av: Sofia Elmers
Datum: 13 augusti, 2021
Dr. Andrea Hyde, ambassadör för organisationen Yoga in Schools och forskare på Western Illionis University har själv upplevt fördelarna med yoga i klassrummet. Tillsammans med Janet Johnson har hon skrivit en bok som delar just berättelser från människor som på olika sätt har kommit i kontakt skolyoga. Ett komplement till kvantitativ och kvalitativ forskning om yoga i skolor.
”The research on yoga in schools is in its infancy but growing very quickly! There is much more yoga happening in schools than what can be reported and certainty more than what can be measured through controlled studies. Educators are using what they know from their own yoga practices and supplementing with books, cards, and DVDs. In my local area alone, I now hear from school teachers and counselors about once a month who have started or want to start a yoga program for students.”
Den här boken belyser den rikedom som finns av yogaprogram i skolor: programmen är olika i design, genomförande och utvärdering. Boken innehåller massor med information och framför allt berättelser från personal som jobbat med skolyoga och vill dela sin erfarenhet.
Med hjälp av stillin’ är det superenkelt att komma igång med yoga i klassrummet. Prova till exempel den här övningen med både rörelse och reflektion i början av en lektion.